I en tid av hyperkonnektivitet, där aviseringarna tycks vara oändliga, är det vanligare än man tror att det tar timmar eller dagar att svara på meddelanden eller att lämna dem ”sedda”. Detta beteende handlar inte bara om ointresse eller ohövlighet, utan har djupa psykologiska förklaringar som avslöjar människors förhållande till teknik och deras egna känslor.
Enligt en studie som publicerats i Computers in Human Behavior upplever många människor som är långsamma med att svara vad som kallas digital trötthet, en känsla av utmattning som härrör från pressen att alltid vara tillgänglig. ”Denna mättnad innebär inte nödvändigtvis en illvillig avsikt, utan en strategi för egenvård”, förklarar psykologen Adam Alter. Att ignorera meddelanden kan vara ett sätt att skydda sig mot den ständiga stress som behovet av omedelbar kontakt innebär.
En annan anledning bakom denna vana är social ångest. Enligt psykologen Susan Krauss Whitbourne svarar vissa människor inte omedelbart eftersom de är rädda för att inte säga rätt sak eller bli missförstådda. Detta övertänkande kan leda till kommunikationsförlamning, särskilt hos dem som har perfektionistiska tendenser eller som sätter ett högt värde på kvaliteten på sina interaktioner.
Å andra sidan kan det faktum att man inte svarar också vara kopplat till behovet av att upprätthålla personliga gränser. Att svara på meddelanden innebär en känslomässig investering som för vissa är överväldigande. ”Att värdesätta tid och personligt utrymme är viktigt för dessa människor, som väljer att prioritera sitt känslomässiga välbefinnande framför att svara omedelbart”, tillägger Alter.
Det är dock inte alla sena svar som har komplexa känslomässiga undertoner. Enligt en studie från University of Texas beror det sätt på vilket vi prioriterar meddelanden på våra känslomässiga bindningar. Det innebär att vi tenderar att svara snabbare på meddelanden från personer som är viktiga för oss och lämna dem som vi anser vara mindre relevanta i slutet, vilket kan tolkas som ett tecken på ointresse för vissa kontakter.